Plechové vláčky Merkur

Merkurový stavebnicový vláček

Merkurový stavebnicový vláček

Kolem roku 1930 začal vývoj plechových elektrických vláčků Merkur. Původně byla železniční vozidla koncipována jako doplněk ke stavebnici Merkur, vyráběly se ve formě stavebnicových dílů, které se spojovaly šroubky a matičkami. Zvolena byla tehdy v Evropě rozšířená velikost „O“.

Mikádo ve své skutečné velikosti

Mikádo ve své skutečné velikosti

Protože na trhu byly požadovány výrobky již smontované, byla urychleně vyvinuta samostatná výroba vláčků. Hlavním konstruktérem byl pan František Jirman, zeť pana Vancla. Předlohou pro první lokomotivu byla tehdy velmi populární rychlíková lokomotiva Mikádo.

Konstrukční výkres

Konstrukční výkres

Ve skromných podmínkách byl model značně zjednodušen. K lokomotivě byly dodávány dvounápravové vozy služební, osobní a nákladní. Ukázalo se, že tento zjednodušený model se na trhu velmi dobře ujal a proto konstruktér F. Jirman v roce 1935 navrhl již vetší typ rychlíkové lokomotivy o uspořádání náprav 1C1, která byla oproti skutečnosti zkrácena pouze o jednu nápravu na předním podvozku.

Pan Peluněk a Jirman

Pan Peluněk a Jirman

Lokomotiva byla doplněna tendrem a společně s čtyřnápravovými podvozkovými vozy tvořila velmi zdařilou rychlíkovou soupravu. To byl i začátek úspěchu vláčků Merkur, které se později staly nejrozšířenějším a nejoblíbenějším typem elektrických vláčků u nás. V roce 1940 byla výroba zastavena v souvislosti s válečným nedostatkem barevných kovů. V té době byla vyrobena limitovaná série vozů s dvojjazyčným protektorátním označením ČMD/BMB.

 

Výroba byla obnovena po válce v roce 1947. Postupně byl sortiment doplněn o nové typy vozů jako např. plošinový, klanicový, otevřený a zavřený nákladní, cisternový a chladící. V posledním období byla nahrazena původní parní lokomotiva zkrácenou verzí v uspořádání B1 ve světle modré barvě. Změna nastala po znárodnění, které postihlo ve své druhé vlně také střední a malé výrobce a živnostníky.

Škála vyráběných vláčků

Škála vyráběných vláčků

Počátkem 50. let byla zrušena soukromá firma pana Vancla a výroba se stala roku 1953 součástí Okresního kombinátu v Broumově. Až v únoru roku 1955 byla podána nová žádost k registraci ochranné známky MERKUR na stavebnici a vláčky s kolejnicemi a transformátorem. Výroba stavebnice pokračovala v takřka celém předválečném sortimentu. Výroba vláčků MERKUR byla definitivně zastavena v roce 1968. V dalších letech byly bohužel zlikvidovány nástroje na jejich výrobu.

 

V roce 2004 se obnovuje výroba plechových elektrických vláčků Merkur ve větší a nápaditější škále modelů. Mezi hodnotné výrobky patří model slavné lokomotivy Mikádo a další doplňky v podobě nádražních budov a závor.

 

Cílem firmy Merkur Toys je navázat na odkaz pana Vancla a Jirmana. Poznatky z výstav, jak v tuzemsku tak i v zahraničí ukazují, že tento druh takřka nezničitelné plechové dětské hračky na trhu chybí. Modelové, většinou plastové vláčky nejsou pro děti z cenových důvodů dostupné a jsou lehce náchylné k poškození. S těmito malými modely si hrají spíše tatínkové a dědečkové. Firma Merkur Toys reaguje na evropský směr, který opět směřuje k větším velikostem.

 

V současné době je firmou Merkur Toys vyráběna široká škála nejenom vagónků, ale i lokomotiv a doplňků k sestavení funkčního modelu železnice.

 

Vážený čtenáři, merkurový příznivče, pokud by jsi zde nenašel něco, co třeba z oblasti merkurových vláčků víš a chtěl by ses o to s ostatními podělit, napiš nám a my to zde zveřejníme – texty, doplnění textů, fotky z výroby, fotky modelů, fotky různých rarit nebo sestavených kolejišť o velikosti „O“.

vyrobilo AG25 2011
0